BELLA DOMNA: La paraula de la dona medieval.

La figura dels trobadors i la seva música és prou coneguda per tothom, però la de les trobairitz han caigut en l’oblit. Les “dones trobador” escrivien poesies d’una tan alta qualitat com la dels seus contemporanis homes, d’una personalitat literària marcada i diferenciada de la dels poetes homes. Malgrat tot això, han estat menystingudes pels estudiosos, que les han considerat poetes menors en el millor dels casos, cortesanes o promíscues, en el pitjor. D’altres n’han negat l’existència, adduint que la seva obra fou escrita per homes amb nom de ploma femení.


SINOPSI BELLA DOMNA
Aquest és un programa emmarcat en la figura de la dona medieval, tant com a creadora com a inspiradora o conservadora de patrimoni poético-musical. Malauradament, “A Chantar mer de so” de Beatriu de Dia, és, per el moment, l’única melodia la qual podem atribuir a una autora. No coneixem l’autoria de la música d’una altra trobairiz. Si coneixem però un centenar de títols i poemes, dels que no s’ha conservat la melodia. Això ens ha fet construir aquest programa, amb els diferents exemples que trobem de mostres musicals de com la dona era part activa en la cultura del seu temps.
En el nostre "10+1", ILERDA ANTIQUA, vol enfocar la seva investigació i treball de mostrar al públic la música antiga en vessant femenina, la gran desconeguda i de una gran qualitat.

Finalitzarem el concert descobrint el Manuscrit de Cervera, exemple valuosíssim de la coreografia europea. Aquest ha estat un treball publicat de Cecília Nocilli a partir d’uns documents trobats a l’arxiu de la ciutat. Conjuntament amb la doctora Nocilli hem fet un procés de recreació de com serien algunes de les músiques per les dances proposades.
 
 

Comentaris